livetmedGud.blogg.se

Här, på denna bloggen, vill jag presentera den kristna tron.Och jag vill ha bibeln i centrum, jag tror fullt och fast på att det är just bibeln en kristen skall ha som sin källa.. Har du frågor, eller funderar på nåt, får du mer än gärna fråga... Svarar så gott jag kan...

Vår Gudsbild....

Kategori: Gud, Jesus ..

Vad har vi för Guds-bild? Du som inte är en kristen, har kansje också nån slags bild av Gud, hur du tror att han eventuellt kan vara. Det har ju de flesta människor.
Många är rädda för Gud.Detta är kansje omedvetet, iblandt. Sen så är ens Guds-bild kansje färgat av vår relation till vår jordiska pappa.Många har ju inte haft nån bra sådan, och det är inte så konstigt då, att man värjer sej för tanken att Gud skulle vara en god Fader. Så hade jag det, jättelänge!
Och våra tidigare relationer med människor,  dårliga  sådana, präglar också till en viss grad vår Gudsbild, tyvärr...
Men, om vi värkligen vill veta hurdan Gud är ,  då skall vi titta på hurdan Jesus var, då han gick rundt på jorden, därför att han kom för tt visa vem Gud var .
 

"Ingen har någonsin sett Gud ( med sina fysiska ögon ); den enfödde Sonen, som är i Faderns sköte, han har kungjort vad Gud är. Joh.1.18
 

"Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? "   Joh.14.9
 

Och Ordet ( Jesus Kristus är det levande ordet ) blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning"  Joh 1:14
(mina tillägg inom parantes..)
 
( Altså är Gud full av nåd och sanning ! )
 
" Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom"   Apg 10:38
 
Gud gör gott mot människor i dag !  Han är inte ute efter att straffa dem.Han HAR redan straffat deras synd en gång för alla, på Golgata kors. Men, varje enskilt människa måste bejaka detta faktum, det kommer inte till henne automatisk...Gud "tvångsfrälsar" ingen...Utan, han vill ha en relation med oss, byggt på kärlek.Och kärlek kan ju aldrig tvingas fram..
Vem du än är, var du än befinner dej i livet, vad du är tror/inte tror, du behöver veta en sak:

Du är älskat av Gud !

 

KOMMENTARER:

  • kyrksyster säger:
    2013-06-18 | 19:09:41
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/

    Lars Levi Laestadius som verkade i Norrbotten fram till 1860 och blev upphov till en stor väckelse - kunde aldrig tala om vår himmelske fader. Detta efter att ha upplevt en barndom med en grym far som förtryckte både sin fru och sina barn. På det grövsta.

    Han talad alltid om den himmelske föräldern.

    Det är svårt med begrepp de kan betyda så olika för olika människor.

    Svar: Du har så rätt....Vi påverkas av våra föräldrar, både på gott och ont!Jag tror att Gud vill upprätta vår "pappa-bild", eller vad man nu skall kalla det. Han talar ju om sej själ som just "fader", det gör ju även Jesus..
    Men, visst kan det vara mycket svårt för människor att se att Gud är en GOD fader, om man haft en dårlig jordisk sådan....
    pysslandet.blogg.se

Kommentera inlägget här: