livetmedGud.blogg.se

Här, på denna bloggen, vill jag presentera den kristna tron.Och jag vill ha bibeln i centrum, jag tror fullt och fast på att det är just bibeln en kristen skall ha som sin källa.. Har du frågor, eller funderar på nåt, får du mer än gärna fråga... Svarar så gott jag kan...

Kristendom ?

Kategori: Kristen tro

Detta har jag funderat ganska  mycket på;Förstår den icke-kristna människan vad det kristna livet värkligen handlar om?  Förstår hon vilken betydelse Jesus liv och död har,för henne personligen? Att när Jesus dog,dog Han för alla?
Kan vi kristna förmedla detta på ett sett som icke-troende kan begripa,eller pratar vi över huvudena på människor vi möter?
Sverige kallas ju ett "kristet" land,(gjorde det,iallafall förut..) Man har ju sina traditioner,en del går till kyrkan på julafton,det ger en "skön religiös" känsla....
Men,FÖRSTÅR svensken evangelitet?  Jag tror inte det,jag tror Sverige behöver evangeliseras! Vi behöver förklara dom enkla grunderna i den kristna tron för människorna vi möter,vi behöver vara frimodiga(detta sägar jag till mej själv!!),och be Gud om MER frimodighet.
Människorfruktan är så stärk!
För många år sen,pratade jag med en släktning till mej,och h*n frågade vad ordet "förbön" betydde? H*n trodde att det betydde att man bad en bön "före" man bad den "riktiga" bönen,ungerfär..
Jag förklarade att förbön är när man ber FÖR nån annan människa.
Jag tycker detta illustrerar rätt så bra vad jag försöker få fram här! Många människor kan väldigt lite om den kristna tron ! Dom vet inte vad den handlar om,därför att ingen har förklarat det för dom på ett begripligt sätt .
Det är viktigt hur vi framträder blandt icke-troende.Inte att vi skall gå rundt och se fromma och allmänt konstiga ut,men om tex.vi lever precis som alla andra gör,den syns ingen skillnad alls,vad skall vi säga till dom då:"Kom och bli kristen,så får du det som jag har??"
Eller om vi bara går och pekar finger mot folk,är allmänt sura och fördömande mot andra,det är väl knappast nåt frestande att bli kristen då,eller? Vi skall INTE vara  mesiga,vi skall tala om synden också,men jag har svårt att tro att det skall vara det första vi pratar om.Människor måste våga att komma till kyrkorna såsom dom är,dom skall inte behöva att fixa till sej först,för att passa in blandt alla dessa "präktiga kyrkobesökare"! Det är ju bara att läsa om hur JESUS var gentemot människor som inte kände Honom!  Han kom till dem med nåd,men,även sanning!
Jag tror inte kristnas tro längre "får" vara en "sak mellan henne och Gud".Det har den aldrig varit,iofs.Den kristna tron handlar ju om att "Gå ut(inte:gå in och sett är i kyrkbänkarna),och gör alla folk till mina lärljungar" Matt.28.19
Det är inte en "privattro",vi är ALLA kallade till att vara människofiskare! På det ena eller det andra sättet.Några kansje skall åka ut och bli missionärer.Andra skall vara kvar där dom är,på sina jobb,hos grannar osv,och vara ett vittne där...Dom allra flästa kristna lever ju alldeles vanliga liv,alla skall inte åka i väg långt bort för att predika,Gud behöver villiga människor här hemma också!
            
  
Kommentera inlägget här: