livetmedGud.blogg.se

Här, på denna bloggen, vill jag presentera den kristna tron.Och jag vill ha bibeln i centrum, jag tror fullt och fast på att det är just bibeln en kristen skall ha som sin källa.. Har du frågor, eller funderar på nåt, får du mer än gärna fråga... Svarar så gott jag kan...

Krav på Gud ?

Kategori: Kristen tro


 
En del människor tycker att dem kan ställa "krav" på Gud....Kansje inte alldeles medvetet alla gånger..
Ungefär så här "Jag tycker att Gud borde göra si och så i mitt liv, på det och det sättet...."  Vi har liksom redan räknat ut hur det skall gå till, vad vi anser är det rätta att göra, och vad vi anser oss "ha rätt till " i våra liv..
Gissa om jag själv har varit i detta diket mer än en  gång! :(
För ett dike är just vad det är !  Jag kan faktisk inte se ett enda ställe i bibeln, där vi har rätt att ställa "krav" på Gud, alltings skapare...Har vi en massa krav på hur vi tycker att saker och ting borde lösas, är risken stor att vi hamnar i bitterhet om det inte går såsom vi hade velat..Vi kan tex. aldrig påverka andra männniskor...
Jag upplevde, kan jag säga, mitt livs största prövning, för många år sedan, då min mamma valde att avsluta sitt eget liv.Jag hade bett och bett för henne, men endå skedde detta fruktansvärda!
Jag kunde inte begripa varför Gud inte grep in, och hindrade detta!  Till viss del förstår jag det fortfarande inte.Men, jag kan acceptera nu att  det skedde..Och jag hoppas och tror att hon är hemma hos Gud nu...
Det jag vill komma fram till är detta: Vi har aldrig "rätt" att få nått från Gud...Det vi endå får från honom, det får vi endast pga.nåd !  Vilka är vi, som tror att vi kan ställa "krav" på  en allsmäktig Gud , som har skapat himmel och jord, och allting därpå ? Gud är inte skyldig oss nånting!
Gud är alltigenom helig, ren och upphöjt över allt som är synd och mörker hos människan..Den enda orsaken till att han vill och kan ha gemenskapp med oss, är genom att Jesus Kristus har betalat för synden som hindrade gemenskapen... Vi behöver be Gud om ödmjuka hjärtan ! Vi behöver inse att han inte är nån slags "tomte" som vi kan skriva långa önskelister till..Vi kan inte förvänta oss att han uppfylller vår minsta lilla själviska önskan...
 
Så här säger bibeln om bön :  ( det finns mycket mer än just dessa bibelorden....)
 
"Han säger ju: Jag bönhör dig i rätt tid, och jag hjälper dig på frälsningens dag. Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag." 2.Kor.6.2
( altså, vi kan inte diktera när saker skall ske....)
 
"Och detta är den tillit vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss" 1.Joh.5.14
( är det vi ber om efter Guds vilja?)
 
""Er Fader vet vad ni behöver, innan ni ber honom om det"   Matteus 6:8
( Vi får vad vi behöver, inte va vi "vill ha" )
 
 
" Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus."
Filipperbrevet 4:6-7
 
Vi behöver vara tacksamma mot vår skapare! Inte otacksamma och bittra....Lättere sagt än gjort, kansje.Men, jag har varit där jag också, det är inte lätt...Men, det går, Gud är vår hjälp, liksom i allt annat..

 
Kommentera inlägget här: