livetmedGud.blogg.se

Här, på denna bloggen, vill jag presentera den kristna tron.Och jag vill ha bibeln i centrum, jag tror fullt och fast på att det är just bibeln en kristen skall ha som sin källa.. Har du frågor, eller funderar på nåt, får du mer än gärna fråga... Svarar så gott jag kan...

Frälst?

Kategori: Kristen tro

Vad är det som frälser en människa? Vad är det som gör henne redo för himlen, den dagen  hon lämnar detta livet?
Att hon gått i kyrkan hela sitt liv? Det i sej gör ingen till en kristen..
Att hon har "kristna värderingar" ?  Vad är det fär nåt, egentligen? De flesta människor vill faktisk leva ett moralisk riktigt liv, och strävar därefter. Men, det gör dem enda inte till kristna/frälsta
Att hon växt upp i ett kristet hem? Man brukar säga att "Gud har inga barnbarn, han har bara barn", dvs.man kan inte "ärva" sin tro från sina föräldrar..Inte "leva" på deras tro...
Även om en människa kan be till nån slags gud, ibland, gör det henne inte till en frälst människa!
"Frälst" betyder "räddat".....Räddat från vad?
Det betyder att hon är räddat från en evig fördömelse, räddat från en evig tilvaro utan Gud, som är livets källa.Räddat/frälst, blir endast den människa som tror att Gud sändte Jesus Kristus för att sona just hennes synder! Den människa som av hjärtat tror att utan Jesus är hon förlorat, den, och endast den människa blir frälst,hon blir räddat!
Så vilken tro som helst duger inte! Det finns inte femtioellva vägar till himlen! Det finns endast en:
 
"Jesus sa; Jag är vägen, sanningen och livet.Ingen kommer till fadern,
  utan genom mej" Johannes 14.6
 
En människa behöver se sin egen synd, i ljuset av Guds helighetskrav...Då förstår hon att i sej själv, i sin egen kraft, kan hon aldrig komma till Gud.utan hon behöver en "mellanhand", en förespråkare hos honom...En som har levt detta heliga liv som Gud kräver av varje människa..En som har levt detta liv, för just henne...
En människa kan aldrig komma till Gud, närma sej honom pga. nåt som hon själv har åstadkommit....varje människa behöver ha Jesus som sin frälsare.....sin mellanhand...
Gud älskar alla människor, han vill att alla skall bli frälsta....Han tar emot alla som kommer till honom..
Det var därför han gav Jesus...
 
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Joh 3.16
 
Vi skall inte bli frälsta pga. vad Gud "kan göra för oss". Inte för vad vi kan få "ut av det".
Inte för att frälsningen är nån slags "mirakelkur"  som löser alla våra problem, och gör så att vi seglar fram, resten av vårt liv, som på en räkmacka..
Ser vi Gud på detta sättet, och är detta vårt "motiv" för att komma till Gud, kommer vi inte med rätt motiv. Att komma till Gud med rätt motiv, är när vi  inser detta:
Att utan honom är vi förlorade!  Att vi behöver hans förlåtelse..Att vi behöver ta emot hans kärleksgåva, som han gav alla människor som vill ha den; Sin egen son, Jesus Kristus.
Denna gåvan kommer inte automatisk alla människor till del..Varje människa måste se sin egen synd, i ljuset av Guds helighet, hans renhet.Hon behöver inse att i sej själv kan hon inte imponera, eller göra nåt som "behagar" Gud...
Det är galet, om en människa "ger Gud en chans" , för att liksom se om han är nåt att ha, om detta med kristendomen är nåt för henne! Då börjar hon i alldeles fel enda..
"Rätt" enda är att människan inser att hon är en syndare, i behov av frälsning! Att hon kommer till Gud med endast detta i sitt hjärta! Vad som eventuelt kommer efteråt, är av underordnat betydelse!
Det allra viktigaste för varje människa, är att få sina synder förlåtna av den högsta! Att ha frid med Gud, sin skapare! Vad kan vara mera värd än detta?
 
Så här står det i bibeln:
 
Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. (Matt. 6:33)
 
 
Altså, först söker vi Gud själv ! Inte vad han kan göra för oss, eller ge oss ! 
Och hans rättfärdighet,som han ger oss, genom Jesus Kristus !   



Kommentera inlägget här: