livetmedGud.blogg.se

Här, på denna bloggen, vill jag presentera den kristna tron.Och jag vill ha bibeln i centrum, jag tror fullt och fast på att det är just bibeln en kristen skall ha som sin källa.. Har du frågor, eller funderar på nåt, får du mer än gärna fråga... Svarar så gott jag kan...

Evolutionsteorin....

Kategori: Ateism/evolutionsteorin

 
 
( den översta videosnutten här, är riktigt, riktigt bra!  Värt att lyssna på!! )

"Evolutionsteorin är en teori som har sina rötter i hedendomen och helt beroende av tro.

 
Jag tänkte mjukstarta med det här ämnet. Jag har märkt att det här ämnet är mer kontrovertiellt än de flesta andra frågor i konsensus-Sverige. Har sällen mött så mycket agressivitet från människor som inte höll med mig, som när man ifrågasätter evolutionsteorin.

Faktumet är dock att evolutionsteorin är helt beroende av tro, det är ett antagande, alltså jag kan erkänna att min tro på kreationism är baserad på tro. Men evolutionister har svårt att erkänna att deras teori är lika mycket beroende av just deras tro på teorin. Evolutionsteorin är inte vetenskapligt bevisat, utan snarare ett antagande som fått en stark konsensus bakom sig, precis som andra dogmer som inte heller har mycket vetenskapliga muskler, utan är istället just beroende på den konsensus som härskar. Samma kan man se när det gäller klimatbluffen, mångkulturen, massinvandringen, keynesianismen, feminismen, ja listan kan göras lång.

Men det är ingen slump att det är så. Börjar man gräva lite så finner man ganska snabbt att det finns ett syfte, det finns en anledning till varför eliten stödjer och ser till att dessa konsensus uppstår, och att de helst inte ifrågasätts.
Evolutionsteorin har sina rötter i hedendomen, och kan härledas tillbaka till den antika Indien bland brahminer. Från brahminer fördes den här synen så småningom till Pythagoras och de antika greker. Från grekerna hamnade detta i hemlighet hos den Babylonska Katolska Kyrkan, och tillslut hos frimurarna. Och det blev just frimurarna som på 1800-talet efter frimurarnas revolution (den franska revolutionen) som de kände att de hade tillräckligt med styrka för att kunna lansera evolutionsteorin.

Efter evolutionsteorins etablerande blev det först möjligt med alla eliters samhällsexperiment som kommunism och nazism som systematiskt gjort det möjligt med massmord på ett sätt som tidigare skulle aldrig kunnat motiveras moraliskt. Men än är de inte riktigt klara. Konflikten kommer i framtiden återigen att uppstå. eugenik står högt upp på elitens agenda, i sin besatthet av att reducera världens befolkning.
 

KOMMENTARER:

  • Johnny Lilja säger:
    2013-10-27 | 13:02:28

    Tråkigt nog för dig har alla vetenskapsmän med utbildning i ämnet en helt annan uppfattning. Det är helt enkelt inte sant att vetenskapliga teorier bygger på tro. En vetenskaplig HYPOTES är ett antagande som bygger på empiriska iakttagelser, den kan sedan utvecklas till en teori. Att en ande (vars existens inte kan förklaras) skulle trolla fram elefanter och planeter ur intet är däremot en fråga om tro.

    Svar: Hej.Varför skriver du att det är "tråkigt för mej"? Inte alls tråkigt att "alla" vetenskapsmän har denna uppfattningen.Sen. så vet jag att det finns MÅNGA vetenskapsmän som mer och mer har gått bort från denna evolutionssteorin. Den stämmer helt enkelt inte.OM man värkligen VILL sätta sej in i ämnet...Nu vet inte jag hurpass intereserad just DU är, att värkligen GÖRA detta? Men, jag känner en kille som är lärare i svenska skolan, inom naturvetenskap osv.Han skriver vansinnigt bra om masse av dessa frågorna.Han fullständigt dissekerar det mesta angående dessa vetenskapliga "bevis".Hans blogg heter "Newtonbloggen". Kolla på den, om du vill , om du vågar, snarare...Han lägger fram vetenskapliga bevis på att detta du säger vara sanning..
    Sen, så tycker jag att SJÄLVKLART är just evolutionsteorin nån slags TRO ..Tänk dej: "ur absolut INTET , kom plötsliigt allt?" Man pratar om nån slags "ursoppa" som exploderade, osv.osv.....INGET kan komma ur INGET ! Vart kom denna såkallade ursoppan ifrån? Så nog bygger denna teorin på tro! ( Det gör självkklart kristendoen också ) I bibeln står det att "människans visdom är dårskap för Gud". Dvs.GUD kan inte förstås genom vår begrensade hjärna, hur "kloka" vi än anser oss själva vara.
    GUD tar man emot i hjärtat, genom TRO, FAST vi inte kan förklara allting! Det är väl typisk människor att kräva och villja förstå allting...
    Så, detta att blint tro på evolutionen, tex,, DET kräver en hel del TRO , det...( OM tex. nånting exploderade , big bang, då borde allting fara all världens väg i rymden, inte "komma ihop" och bilda planeter? DET är ju ovetenskaplig, om nåt)
    Nej, tror på Gud är mera rimlig, tro på att Han skapade denna jorden, alla människor..
    Läs på lite, ÄVEN såna artikler ( som bloggen jag rekomenderade) om inte håller med dej i det du tror.Jag menar, du tror ju på vetenskapen? Denna bloggen är MYCKET vetenskapligt, blant annat.Även om han som skriver den är troende.
    Jag ber att Gud skall hitta till ditt hjärta.
    Mvh.Mej....
    pysslandet.blogg.se

  • Johnny Lilja säger:
    2013-10-29 | 19:59:08

    Det finns inte en enda vetenskaplig artikel som beskriver skapelse. Det är helt enkelt inget vetenskapligt alternativ. På varenda universitet, varenda forskningsinstitut, inser man att evolutionen är ett faktum. Jo, jag har läst Johannes blogg och även bemött hans argument. Det brukar sluta med att han inte har något svar till slut. Johannes är för övrigt inte en professionell biolog (då skulle han inte publicera så mycket sakfel). Folk som verkligen kan och förstår evolutionen saknas av naturliga skäl i era led. Varifrån ursoppan kom (big bang, varifrån kom din gud?) hör inte till evolutionsteorin (se där, nu har du exponerat din okunnighet) Evolution i biologisk mening är den process varigenom levande organismers egenskaper förändras från en form till en annan mellan successiva generationer. Evolutionsteorin beskriver hur ärftliga egenskaper i en population förändras från generation till generation genom olika processer. WIKIs koncisa definition är bra. Därmed vill jag säga att även om en ande trollade fram det första livet(hur nu det skulle kunna vara ett bättre alternativ än naturliga kemiska reaktioner) så fungerar evolutionsteorin lika bra för det. Det finns ingen motsättning mellan teism och evolutionsteori. Motsättningen finns mellan evolution och de mytologiska förklaringar som bl.a din bronsåldersreligion presenterar Vetenskap handlar inte om tro utan att dra slutsatser av de bevis som finns.

    Svar: ''''exponerad min okunnighet?

    Exponerad min okunnighet? Nejdå. :) Inte alls. Men, självklart hör "ursoppans uppkomst" till evolutionsläran.....! Det säger sej ju själv.Evolutionen måste ju ha börjat nåns stans, liksom, iom att allt fysisk måste ha en början, och ett slut..Funderar du aldrig på var den kom ifrån? Och, ingen kristen jag vet om har gjort anspråk på att veta vart Gud kom ifrån.DET går inte att begripa, ser du.Och det är just DET som är så SVÅRT för en människa att fatta, hon KAN inte förstå det! Hon måste endast TRO det.Det är själva grejen med den kristna tron.( Det finns många saker i den fysiska världen jag inte fattar. men jag TROR det enda)
    Har du kollat på bloggen jag rekomenderade dej? Den är mycket vetenskaplig, skall jag lova dej...Forska litegrann i din "tro" , vetenskapligt sätt, så skall du garanterad se, förr eller senare att det faller ihop som ett korthus! Det är sjukt interesant, tycker jag, att läsa vetenskapliga artikkler, som värkligen bekreftar bibelns skapelse.
    Gud är en Ande, Han är en moralisk varelse, som står högt över varje människas klokskap! Han är evig( ingen början, ingen slut) Och. nej, jag förstår det inte, men jag tror det. För mej är det nästan lite roligt att tänka sej att nåt så oerhörd komplex som en människa skulle ha kommit ur ....ingenting? Med all hennes känsla för moral( om hon är normal) , längtan, kärlek osv. Hur kan allt detta komma från död materia? Nej,Gud skapade människan, Han gav henne litegrann av sej själv..Han är ingen diffus andlig dimma som svevar runt nånstans.Nej, Han är en levande Gud, en personlig Gud.Som söker varje människa, även den som tycker att hon är för smart för att tro på Honom.
    "Ordet om korset ( Jesu död på korset för allas synder) är en dårskap för den som går förlorat, men för den som tror, är det en Guds kraft till frälsning" Detta står i bibeln.
    Jag säger inte att man måste vara lite...bak flötet för att tro på Gud.Snarare att man kan inte greppa Honom genom sin intelegens eller smarthet.
    Utan genom TRO!
    Var lite mer kritisk mot din egen tro, det är nyttigt! Gud välsigna dej!
    Vi får vara överen om att vi inte är överens, helt enkelt. ;) Jag kan aldrig övertala dej till nåt, det är inte mitt syfte, det är Guds jobb. Att käfta mot andras uppfattningar är bara tröttsamt och fruktlöst...Jag vet på vem jag tror, jag vet att det gäller varje människa, även dej, min vän.
    Ha det så godt.Mvh.Helen.

    pysslandet.blogg.se

  • Johnny Lilja säger:
    2013-10-31 | 14:05:31

    Nej, Du kan inte bestämma vad som hör till en gren av biologin. Evolutionsteorin beskriver hur organismer FÖRÄNDRAS. Moralen har evolutionärt ursprung. Googla på saken så ska du se att jag har rätt. Johannes får ju hela tiden på nöten i kommentarerna. F.ö. är hans inlägg i regel bara översättningar från amerikanska kreationister. Som jag redan skrivit, tror jag, det går utmärkt att tro att ursoppan skapades av en gud om man vill. Det ändrar inte ett dugg på evolutionen!
    Så du vill alltså förklara varför universum finns till med hjälp av en ande som du inte sen kan förklara varför den finns till. Märker du inte att det inte håller? Var skulle gud förresten ha befunnit sig när han skapade allt? Hur förklarar du existensen av DEN platsen? Ni får gärna tro på vad ni vill men det här propagandakriget mot vetenskapen skämmer kristendomen. Låt vara att du säkert bara sprider vidare desinformationen från de amerikanska propagandamakarna i god tro men finner du det inte lite väl konstigt att i stort sett alla professionella biologer ska ha missat stora och viktiga fakta? Är det inte lite märkligt att bara kristna har kommit på dessa påstådda brister? Det verkar som om du inte ens läst gymnasiebiologi. Är det inte lite väl förmätet att säga att vetenskapen har fel då? Jag kan ta ett exempel på en ren lögn som sprids i kreationistleden: "Biologerna kan inte förklara hur ny genetisk information uppkommer!" Det kan de visst! http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution
    Jag hoppas du söker lite fakta utanför den kreationistiska propagandan. Goda böcker att börja med är "Den blinde urmakaren" av Dawkins. Någon av Stephen Hawkins böcker om fysik och kosmologi och någon bok om kvantmekanik. Därmed har jag sagt mitt. Lycka till!

    Svar: Jag vill ge dej detta ordet:1 Kor. 2:14 En OANDLIG (själisk 1917) människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.
    detta betyder att du inte KAN förstå detta med Guds rike.Därför att du vill inte, och för att det för dej är dårskap.
    Jag känner ju inte dej, men jag inbilder mej att du är en som gillar att diskutera? ;)
    Men, kunskap om Gud får man inte genom diskutioner.
    OM du ev.kan acceptera att en "gud" skapade uroppan, vem var han då? Och nej, jag kommer aldrig kunna förklara allt som har med Gud att göra, då vore jag Gud själv.
    Jag är ingen fiende av vetenskapen! Som jag ser det, har vetenskapen bevisat Guds existens, på sitt sätt..Men, igen, VILL man inte tro, kan man inte tro på Gud.
    Det vore, som sagt, nyttigt för även dej att forska litegrann i kritiska röster om evolutionsteorin.( märk det är endast en teori)
    JAG vet att min Gud lever, Han är en personlig Gud, jag är med Honom varje dag, Han är kärleken.Du vet, alla människor kommer till korta inför Gud, hans renhet och moral.DU också.Alltid ! Gud sändte Jesus för din skull, för att han älskar dej, det kommer han göra till den dag du dör. Jesus tog ditt straff, så DU skulle kunna komma till Gud, om du vill..Detta erbjudandet står kvar, hela livet !
    Mänskliga intelektuella krumelurer, krav på att begripa och förklara allting med ens förstand, hindrar dej att lära känna sanningen.
    Jag ber för dej, att dina ögon skall öppnas, altså dina "andliga ögon".
    Var välsignad.( av den levnde gud, som finns..) Mvh,Sölvi
    pysslandet.blogg.se

Kommentera inlägget här: